W dobrej fotografii nie chodzi o drogie aparaty czy najnowsze oprogramowanie do edycji. Polega na dostrzeganiu, rozumieniu i reagowaniu na otaczający świat w oryginalny sposób. Doskonała fotografia jest zawsze wynikiem świadomego i przemyślanego planowania, a nie tylko znalezienia się we właściwym miejscu i czasie z aparatem w ręku. Dobra kompozycja jest niezbędna, aby wyróżnić się z tłumu – to właśnie ona sprawia, że zdjęcie zapada w pamięć i natychmiast przyciąga uwagę widza. Ten wpis na blogu przedstawi Ci kilka podstawowych zasad kompozycji, które będą miały ogromny wpływ na to, jak Twoje zdjęcia będą odbierane przez widzów. Te wskazówki są proste, ale skuteczne – jeśli raz je poznasz, już nigdy o nich nie zapomnisz!

Zasada trójki

Reguła trójki to bardzo popularna technika kompozycyjna, która ma zastosowanie w wielu różnych rodzajach fotografii. Polega ona na podzieleniu obrazu na tercje i umieszczeniu obiektu (niezależnie od tego, czy jest to osoba, przedmiot, czy cokolwiek innego, co ma być głównym tematem zdjęcia) w pierwszej, drugiej lub trzeciej linii. Może to pomóc w stworzeniu estetycznego zdjęcia poprzez uzyskanie równowagi, symetrii i zainteresowania w obrębie kadru. Zasada ta jest szczególnie przydatna w fotografii portretowej, gdy fotografowana jest osoba. Portrety często wydają się niezrównoważone, jeśli fotografowany obiekt znajduje się w centrum kadru. Umieszczenie obiektu w górnej lub dolnej linii kadru pozwoli uzyskać zrównoważony obraz, z równą ilością miejsca po obu stronach obiektu.

Naturalne ramki

Naturalne ramki to kolejny sposób na dodanie zainteresowania i równowagi do zdjęcia. W naszym otoczeniu jest wiele elementów, które można wykorzystać do kadrowania zdjęć, np. gałęzie drzew, drzwi, okna, a nawet krawędzie parapetów. W ten sposób nie tylko zwiększasz wizualne zainteresowanie zdjęciem i kierujesz uwagę widza na obiekt, lecz także zwracasz uwagę na fakt, że stworzyłeś estetyczną kompozycję. Dzięki temu zdjęcia wyglądają bardziej profesjonalnie, jakby były starannie zaplanowane i edytowane. Naturalne ramki to świetny sposób na urozmaicenie zdjęcia osoby, zwłaszcza jeśli robi ona coś kreatywnego lub artystycznego. Kadrowanie obiektu za pomocą drzwi, ramy okiennej lub gałęzi drzewa może pomóc skierować uwagę widza na osobę i sprawić, że poczuje się on częścią procesu twórczego. Okna z wycięciem w kształcie litery X stanowią doskonałe ramy dla krajobrazów miejskich lub pejzaży, ponieważ zwracają na siebie uwagę i pomagają skierować uwagę widza na zdjęcie.

Linia

Fotografowie wykorzystują linie w swoich kompozycjach, aby skierować uwagę widza na określoną część obrazu. Same w sobie linie są dość nijakie i nieciekawe, ale w połączeniu z innymi technikami, takimi jak zasada trójki czy naturalne kadrowanie, nabierają ogromnej mocy. Linie może tworzyć niemal wszystko, co znajdzie się w kadrze – droga, rzeka, płot, gałąź drzewa, a nawet ramię człowieka. Linie są często stosowane w celu zwrócenia uwagi na środek obrazu, zwłaszcza gdy po obu stronach znajduje się dużo przestrzeni negatywowej. Można to wykorzystać w wielu różnych rodzajach fotografii, w tym w portretach, krajobrazach, pejzażach miejskich i obrazach kreatywnych.

Proste horyzonty

Proste horyzonty to polski termin, który tłumaczy się jako „proste horyzonty” i odnosi się do techniki kompozycyjnej, która była często stosowana przez malarzy w XVI, XVII i XVIII wieku. Proste horyzonty wykorzystują krawędzie kadru do stworzenia linii prostej, dzielącej obraz na pół i tworzącej dwie symetryczne połówki. Uważa się, że jest to jedna z najbardziej podstawowych i skutecznych technik kompozycyjnych, którą można stosować w wielu różnych typach fotografii, aby zwrócić uwagę na obiekt. Proste horyzonty można wykorzystać do stworzenia estetycznego zdjęcia niemal każdego obiektu, o ile w kadrze jest wystarczająco dużo miejsca, aby uzyskać pożądany efekt. Można je także wykorzystać do stworzenia zdjęcia panoramicznego, na którym znajdzie się szeroka gama scenerii, ludzi lub obiektów.

Tło

Tło to polskie słowo, które tłumaczy się jako „tło”, i odnosi się do wykorzystania negatywnej przestrzeni w kadrze w celu stworzenia interesującego efektu wizualnego. Przestrzeń negatywna to obszar, który nie jest zajęty przez obiekt na zdjęciu – krawędzie kadru, gdzie nie ma nic poza otwartą przestrzenią. Jest to niezwykle ważny element nowoczesnej fotografii, ponieważ pomaga skierować uwagę widza na obiekt. Przestrzeń ujemna jest najczęściej spotykana w fotografii krajobrazowej, gdzie często wokół obiektu jest dużo otwartej przestrzeni. Można ją jednak stosować w każdym gatunku fotografii, ponieważ obiektem może być praktycznie wszystko – nie musi być nawet widoczny!

Symetria, wzory, znaczki

Symetrię można znaleźć we wszystkim – od architektury po naturę. Występuje ona wtedy, gdy dwie połówki obrazu są idealnie zrównoważone. Można to osiągnąć na wiele różnych sposobów, np. obracając obraz w poziomie lub po prostu kadrując go tak, aby obie połówki były równe. Wiele osób uważa, że symetria jest oznaką doskonałości i dlatego jest tak szeroko stosowana w fotografii. Dzięki niej zdjęcia stają się bardziej atrakcyjne wizualnie i zyskują poczucie wizualnej równowagi. Wzory są szeroko stosowane w branży mody i projektowania, a także w fotografii. Wzory mogą być tworzone z czegokolwiek, np. z cegieł budynku, kwiatów na polu, a nawet szwów na czyjejś koszuli. Wzory są często wykorzystywane do wypełniania przestrzeni negatywnej, ponieważ zapewniają duże zainteresowanie wizualne bez wyraźnego punktu centralnego. Można je także wykorzystać do stworzenia symetrii obrazu.

Punkt widzenia

Punkt widzenia zdjęcia to perspektywa, z której patrzysz na obiekt. Istnieje wiele różnych sposobów robienia zdjęć z określonego punktu widzenia, a każdy z nich zmienia wygląd zdjęcia i sposób, w jaki jest ono postrzegane przez widza. Zasadą jest, że im niżej od ziemi znajduje się aparat, tym większy obiekt będzie widoczny na zdjęciu. I odwrotnie – im wyżej aparat znajduje się od ziemi, tym mniejszy będzie obiekt. Można to wykorzystać, dostosowując punkt widzenia, aby uzyskać różne efekty. Na przykład fotografowanie z dołu jest doskonałym sposobem na to, aby obiekt wyglądał na silny i pewny siebie, natomiast fotografowanie z góry może sprawić, że obiekt będzie wydawał się bezbronny, a nawet przestraszony.

Podsumowanie

Kompozycja jest podstawą każdej fotografii; bez silnej kompozycji żadna ilość edycji czy postprocessingu nie uratuje kiepskiego zdjęcia. W tym artykule omówiliśmy znaczenie kompozycji, podstawowe zasady kompozycji oraz ich zastosowanie w fotografii. Mamy nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci zrozumieć, jak lepiej komponować obrazy i robić wspaniałe zdjęcia.

Write A Comment